Imej : Ihsan Yahoo
SEKIRANYA MENDAPAT SAMBUTAN YANG MENGGALAKKAN, KAMI BERSEDIA MENGADAKAN KURSUS INI UNTUK PUSINGAN KEDUA DAN SELANJUTNYA .....
(best view on Internet Explorer browser)
- Perpustakaan Sultanah Zanariah, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Johor.
- 28 - 29 Jun 2011.
- Peranan staf yang terlibat dengan pengurusan dan pengendalian pusat sumber / pusat maklumat bertambah kompleks selari dengan kehendak organisasi dan dasar pembangunan Negara. Atas kesedaran akan kepentingan ini, PSZ mengambil inisiatif untuk menganjurkan bengkel ini bagi menambahkesanan fungsi sesebuah pusat sumber / pusat maklumat.
OBJEKTIF :
- Memberi pengetahuan asas kepada petugas perpustakaan mengenai pengurusan menyeluruh sesebuah perpustakaan / pusat sumber.
- Memberi pendedahan & latihan berhubung kerja-kerja teknikal prosesan bahan / koleksi mengikut piawaian ditetapkan.
- Mededahkan petugas perpustakaan dengan persekitaran dan kemudahan yang boleh membantu di dalam mengendalikan pusat sumber /pusat maklumat dengan lebih berkesan.
- Medan perkongsian maklumat dan pengalaman dengan perpustakaan / pusat sumber lain.
FAEDAH BENGKEL :
- Setiap peserta akan lebih memahami fungsi serta peranan perpustakaan / pusat sumber sebagai pusat yang bertanggungjawab membangunkan koleksi dan penyedia perkhidmatan kepada pengguna.
- Mendapat perspektif baru dan konsep terkini terhadap fungsi perpustakaan / pusat sumber.
FASILITATOR :
- Pustakawan PSZ yang berpengetahuan luas serta mahir di dalam pengurusan ilmu pengetahuan dan perpustakaan.
PESERTA :
- Terbuka kepada guru atau individu / wakil organisasi yang mengendalikan pusat sumber/perpustakaan, ahli pustakawan sekolah atau sesiapa sahaja yang berminat.
- Terhad kepada 30 orang peserta.
YURAN PENYERTAAN :
- Peserta dikenakan bayaran RM 350.00.
- Tarikh akhir penyertaan adalah pada atau sebelum 17hb. Jun 2011
BAYARAN :
- Tunai Tunai / Cek / Draf Bank / Local order (L/O) atau Money Order atas nama BENDAHARI UTM
LOKASI BENGKEL :
- Bilik Seminar 3, Aras 4, Perpustakaan Sultanah Zanariah Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, JOHOR.
PENGINAPAN :
* Hotel bajet
TENTATIF BENGKEL
8.30 am – 8.45 am : Taklimat bengkel
8.45 am – 9.10 am : Pengenalan kepada Pusat Sumber / Perpustakaan
9.10 am – 9.30 am : Minum pagi
9.30 am – 11.00 am : Perolehan bahan perpustakaan
- Bagi peserta yang memerlukan penginapan, pihak urusetia sedia membantu menyenaraikan penginapan yang bersesuaian dan berhampiran dengan lokasi bengkel.
Rumah Tamu Universiti : 07-5535197
RM 100.00 nett
Jarak - 2 km
Hotel Good Hope : 07-5572828
RM 139.15 nett
Jarak - 6 km
*Hotel Kelana : 07-5562050Nota :-
RM 45.00 - RM 70.00 ++
Jarak - 6 km
*U Hotel : 07-5203688
RM 68.00 ++
Jarak - 2 km
*Rose Cottage : 07-5211366
RM 68.00 ++
Jarak - 2 km
* Hotel bajet
- Urusan penginapan adalah di bawah tanggungjawab peserta.
- Kadar yang dinyatakan adalah sebagai panduan sahaja. Sila rujuk pihak hotel untuk kadar terkini.
TENTATIF BENGKEL
HARI PERTAMA – 28.06.2011
8.00 am : Pendaftaran8.30 am – 8.45 am : Taklimat bengkel
8.45 am – 9.10 am : Pengenalan kepada Pusat Sumber / Perpustakaan
9.10 am – 9.30 am : Minum pagi
9.30 am – 11.00 am : Perolehan bahan perpustakaan
- Pemilihan pembekal
- Pemilihan bahan / pembinaan koleksi
- Dasar / polisi perolehan
- Pesanan bahan
- Penerimaan bahan
- Aksesan
- Rekod & statistik
11.00 am – 12.45 pm : Mengkelas & mengkatalog bahan – Bahagian I
- Pengenalan kepada system pengkelasan & pengkatalogan.
- Menentukan tajuk perkara & pengkelasan
- Amalan dasar
12.45 pm – 2.00 pm : Makan tengahari & solat
2.00 pm – 4.45 pm : Mengkelas & mengkatalog bahan – Bahagian II
2.00 pm – 4.45 pm : Mengkelas & mengkatalog bahan – Bahagian II
- Latihan mengkelas & mengkatalog bahan
- Kaedah melabel bahan
- Susunan bahan di rak
- Rekod & statistik
4.45 pm : Minum petang & bersurai
HARI KEDUA – 29.06.2011
8.30 am – 9.30 am : Sistem automasi perpustakaan – Bahagian I
- Pengenalan kepada sistem automasi perpustakaan
- Pengenalan kepada pembinaan laman web
9.30 am – 9.50 am : Minum pagi
9.50 am – 12.45 pm : Sistem automasi perpustakaan – Bahagian II
9.50 am – 12.45 pm : Sistem automasi perpustakaan – Bahagian II
- Latihan pembinaan laman web perpustakaan
- Integrasi rekod kepada maklumat atas talian
- Pencarian maklumat atas talian
12.45 pm – 2.00 pm : Makan tengahari & solat
2.00 pm – 3.00 pm : Perkhidmatan rujukan dan maklumat
2.00 pm – 3.00 pm : Perkhidmatan rujukan dan maklumat
- Jenis-jenis perkhidmatan
- Dasar / polisi perkhidmatan
- Pencarian sumber rujukan melalui internet
- Rekod & statistik
3.00 pm – 4.15 pm : Sistem Sirkulasi
- Peminjaman dan pemulangan bahan
- Dasar / polisi sirkulasi
- Pengurusan koleksi (keselamatan & inventori)
- Susunatur ruang
4.15 pm : Penutup dan penyampaian sijil / Minum petang & bersurai
UNTUK KETERANGAN LANJUT, HUBUNGI :
- PN. NORAZIAH SHARUDDIN
- 07 - 5530104
- azie@mel.psz.utm.my
ATAU
- PN. HASLINA HUSSIN
- 07 – 5530112
- lina@mel.psz.utm.my
ATAU
- Layari blog kami di URL :
- http://gop2011.blogspot.com
Nota :
Sebarang perubahan jadual adalah tertakluk kepada pindaan dari masa ke semasa.
Sebarang perubahan jadual adalah tertakluk kepada pindaan dari masa ke semasa.
No comments:
Post a Comment