Thursday, 16 June 2011

LANJUTAN TARIKH TUTUP SEHINGGA 23.06.2011 - BENGKEL PENGURUSAN PUSAT SUMBER

 
Imej : Ihsan Yahoo
BERITA BAIK !!!
PIHAK URUSETIA PROGRAM BERSEDIA MELANJUTKAN TARIKH TUTUP PENYERTAAN BENGKEL PENGURUSAN PUSAT SUMBER SEHINGGA 23.06.2011 BAGI MEMBERI RUANG KEPADA PESERTA UNTUK MENYERTAINYA. HUBUNGI KAMI SEGERA, PASTIKAN ANDA TIDAK KETINGGALAN!

SEKIRANYA MENDAPAT SAMBUTAN YANG MENGGALAKKAN, KAMI BERSEDIA MENGADAKAN KURSUS INI UNTUK PUSINGAN KEDUA DAN SELANJUTNYA .....
SOKONGAN ANDA AMAT KAMI HARGAI! 
Borang penyertaan tambahan boleh diakses di sini : Brosur Kursus
(best view on Internet Explorer browser)

ANJURAN :
  • Perpustakaan Sultanah Zanariah, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Johor.
TARIKH BENGKEL :
  • 28 - 29 Jun 2011.
PENGENALAN :
  • Peranan staf yang terlibat dengan pengurusan dan pengendalian pusat sumber / pusat maklumat bertambah kompleks selari dengan kehendak organisasi dan dasar pembangunan Negara. Atas kesedaran akan  kepentingan ini, PSZ mengambil inisiatif untuk menganjurkan bengkel ini bagi menambahkesanan fungsi sesebuah pusat sumber / pusat maklumat.
OBJEKTIF :
  • Memberi pengetahuan asas kepada petugas perpustakaan mengenai pengurusan menyeluruh sesebuah perpustakaan / pusat sumber.
  • Memberi pendedahan & latihan berhubung kerja-kerja teknikal prosesan bahan / koleksi mengikut piawaian ditetapkan.
  • Mededahkan petugas perpustakaan dengan persekitaran dan kemudahan yang boleh membantu di dalam mengendalikan pusat sumber /pusat maklumat dengan lebih berkesan.
  • Medan perkongsian maklumat dan pengalaman dengan perpustakaan / pusat sumber lain.
FAEDAH BENGKEL :
  • Setiap peserta akan lebih memahami  fungsi serta peranan perpustakaan / pusat sumber sebagai pusat yang bertanggungjawab membangunkan koleksi dan penyedia perkhidmatan kepada pengguna.
  • Mendapat perspektif baru dan konsep terkini terhadap fungsi perpustakaan / pusat sumber.
FASILITATOR :
  • Pustakawan PSZ yang berpengetahuan luas serta mahir di dalam pengurusan ilmu pengetahuan dan perpustakaan.
PESERTA  :
  • Terbuka kepada guru atau individu / wakil organisasi yang mengendalikan  pusat sumber/perpustakaan, ahli pustakawan sekolah atau sesiapa sahaja yang berminat.
  • Terhad kepada 20 orang peserta.
YURAN PENYERTAAN :
  • Peserta dikenakan bayaran RM 350.00.
  • Tarikh akhir penyertaan adalah pada atau sebelum 17hb. Jun 2011 23.06.2011
BAYARAN :
  • Tunai Tunai / Cek / Draf Bank / Local order (L/O) atau Money Order atas nama BENDAHARI UTM
LOKASI BENGKEL :
  • Bilik Seminar 3, Aras 4, Perpustakaan Sultanah Zanariah Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, JOHOR.
PENGINAPAN :
  • Bagi peserta yang memerlukan penginapan, pihak urusetia sedia membantu menyenaraikan  penginapan yang bersesuaian dan berhampiran dengan lokasi bengkel. 
Rumah Tamu Universiti : 07-5535197
RM 100.00 nett
Jarak - 2 km
Hotel Good Hope : 07-5572828
RM 139.15 nett
Jarak - 6 km
*Hotel Kelana : 07-5562050
RM 45.00 - RM 70.00 ++
Jarak - 6 km

*U Hotel : 07-5203688
RM 68.00 ++
Jarak - 2 km

*Rose Cottage : 07-5211366
RM 68.00 ++
Jarak - 2 km
Nota :-

* Hotel bajet
  • Urusan penginapan adalah di bawah tanggungjawab peserta.
  • Kadar yang dinyatakan adalah sebagai panduan sahaja. Sila rujuk pihak hotel untuk kadar terkini.


TENTATIF BENGKEL
HARI PERTAMA – 28.06.2011
8.00 am    : Pendaftaran
8.30 am – 8.45 am    : Taklimat bengkel
8.45 am – 9.10 am    : Pengenalan kepada Pusat Sumber / Perpustakaan
9.10 am – 9.30 am    : Minum pagi
9.30 am – 11.00 am    : Perolehan bahan perpustakaan
  • Pemilihan pembekal
  • Pemilihan bahan / pembinaan koleksi
  • Dasar / polisi perolehan
  • Pesanan bahan
  • Penerimaan bahan
  • Aksesan
  • Rekod & statistik
11.00 am – 12.45 pm    : Mengkelas & mengkatalog bahan – Bahagian I
  • Pengenalan kepada system pengkelasan & pengkatalogan.
  • Menentukan tajuk perkara & pengkelasan
  • Amalan dasar
12.45 pm – 2.00 pm    : Makan tengahari & solat
2.00 pm – 4.45 pm    : Mengkelas & mengkatalog bahan – Bahagian II
  • Latihan mengkelas & mengkatalog bahan
  • Kaedah melabel bahan
  • Susunan bahan di rak
  • Rekod & statistik   
4.45 pm     : Minum petang & bersurai

HARI KEDUA – 29.06.2011

8.30 am – 9.30 am    : Sistem automasi perpustakaan – Bahagian I
  • Pengenalan kepada sistem automasi perpustakaan
  • Pengenalan kepada pembinaan laman web
9.30 am – 9.50 am    : Minum pagi
9.50 am – 12.45 pm    : Sistem automasi perpustakaan – Bahagian II
  • Latihan pembinaan laman web perpustakaan
  • Integrasi rekod kepada maklumat atas talian
  • Pencarian maklumat atas talian
12.45 pm – 2.00 pm    : Makan tengahari & solat
2.00 pm – 3.00 pm    : Perkhidmatan rujukan dan maklumat
  • Jenis-jenis perkhidmatan
  • Dasar / polisi perkhidmatan
  • Pencarian sumber rujukan melalui internet
  • Rekod & statistik
3.00 pm – 4.15 pm    : Sistem Sirkulasi
  • Peminjaman dan pemulangan bahan
  • Dasar / polisi sirkulasi
  • Pengurusan koleksi (keselamatan & inventori)
  • Susunatur ruang
4.15 pm    : Penutup dan penyampaian sijil /  Minum petang & bersurai
 
UNTUK KETERANGAN LANJUT, HUBUNGI :
  • PN. NORAZIAH SHARUDDIN
  • 07 - 5530104
  • azie@mel.psz.utm.my
ATAU
  • PN. HASLINA HUSSIN
  • 07 – 5530112
  • lina@mel.psz.utm.my
ATAU
  • Layari blog kami di URL :
  • http://gop2011.blogspot.com

Nota :
Sebarang perubahan jadual adalah tertakluk kepada pindaan dari masa ke semasa.

No comments:

Post a Comment